Dodano: 27 stycznia 2016

W ostatnim czasie możemy zaobserwować i poczuć zimę w pełni. Świat schowany jest pod białą zasłoną puszystego śniegu, a mroźne powietrze zapiera dech w piersiach. To właśnie zima była obiektem zainteresowania wśród wychowanków z Zespołu edukacyjno – terapeutycznego A, B. Zimowa aura sprzyjała naszym eksperymentom, dodawała energii do pracy badacza i zachęcała do nowych odkryć.   

           Podczas zajęć z cyklu „Badamy przyrodę zimą – eksperymenty” wszyscy wychowankowie śmiało i odważnie dokonywali wielu ciekawych eksperymentów.

Początkowe zajęcia o zimie były realizowane w grudniu, kiedy to w Parku Miejskim wychowankowie poszukiwali pierwszych śladów zimowej pory roku. Zabrali wówczas ze sobą narzędzia niezbędne prawdziwym badaczom: lupy, termometr, pojemniki z powiększalnikiem i aparat fotograficzny. Wychowankowie czujnym okiem dokonywali obserwacji przyrody i zmian w niej zachodzących. Robili zdjęcia dokumentując najciekawsze według nich zjawiska przyrodnicze. W celu przypomnienia przebiegu wycieczki oraz omówienia poczynionych obserwacji i doświadczeń oglądali zdjęcia na dużym ekranie projekcyjnym.

           Wychowankowie podczas eksperymentów odpowiadali na wiele interesujących pytań m.in: „Dlaczego woda zamarza?“ „Jak powstaje szron?, „Jak powstaje chmura?“ „Która woda szybciej zamarznie – gorąca czy zimna?“, „Czy jabłko zatonie w wodzie?. Teraz już wszystko wiedzą i mogą pochwalić się zimowymi odkryciami. Wychowankowie poznali właściwości wody, uczyli się rozpoznawać i nazywać różne stany skupienia wody (ciecz, lód, para). Wytwarzali lód i parę wodną. Obserwowali zjawisko tonięcia i pływania ciał na powierzchni wody.  Wychowankowie wykazali dużą cierpliwość w oczekiwaniu na efekty poszczególnych eksperymentów. Eksperyment „Jak powstają kryształki?“ wymagał od wychowanków nie lada cierpliwości, gdyż proces tworzenia kryształów trwał kilka dni. Motywacją dla wychowanków była informacja, że im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy. Każdy chciał być posiadaczem największych kryształów. Każdego dnia wychowankowie sprawdzali czy zaszły jakieś zmiany konkurując ze sobą. Wnioski z poczynionych eksperymentów były systematycznie zapisywane w tzw. „Kartach badacza” przy użyciu symboli PCS, zdjęć i rysunków.

Zimowy etap eksperymentów przyniósł nam wiele radości i satysfakcji z poczynionych odkryć. Z niecierpliwością czekamy na kolejne eksperymenty.

                                                                                   Katarzyna Borowska, Iwona Chyczewska

 

Centrum
CASIZ
Droga do Samodzielności

Nie jesteś sam